1744 Kvanndalstind, 8. juli:


Jeg er selvfølgelig offshore når årets fjellfestival går av stabelen, men heldigvis oppdaga jeg at de arrangerte turer uka før festivalen også. Og idag skulle turen gå til Kvanndalstind. Jeg sto opp skatidlig og kjørte fra Molde til Vengedalen. Skodda lå tungt ned på hustakene, men asfalten var heldigvis tørr. Jeg var veldig spent på om dette kom til å bli noe særlig... Vel oppe i Vengedalen så vi bare såvidt hånda foran oss, men det var totalt seks stykk som la ivei opp lia fra Hornvatnet. Den første timen vi gikk var det oppholds og tett skodde, men så begynte det å styrtregne.... Og skura varte i en god time. Alt jeg hadde, både klærne på kroppen, og innholdet i sekken ble vått. Jeg begynte å angre på at jeg hadde blitt med... Endelig kom vi opp til breen, og vi begynte å ta på oss seler og tau. Og sannelig ble det ikke litt lettere vær! Plutselig åpenbarte Kvanndalstind-massivet seg, og vi kunne se alle pinaklene vi skulle passere og klatre opp på:) Nydelig:) På vei over breen skein det skikkelig opp, og når vi begynte på klyvinga var det strålende sol!!! Noe skodde lekte fremdeles rundt og gav ekstra spenning i landskapet:) Klyvinga og klatringa var enkel nok til at jeg kosa meg hele veien, og jeg likte ekstra godt de partiene hvor vi bare spaserte bortover eggen innover mot toppen. To siste taulengder opp til toppunktet og plutselig var vi oppe! Fantastisk fjell! Nydelig utsikt! For en følelse! Vi rappellerte ned igjen til eggen, og fortsatte tilbake bort til Torshammeren. Dette er en pinakkel på litt over 20 meter rett opp fra toppryggen. Her ville alle prøve seg, og alle kom til topps! Her oppe var det luftig! Resten av turen tilbake var bare kos i solsteiken, og nå fikk vi sett det fine landskapet vi hadde gått i skodde de to første timene av turen også:)

Se bilder:
http://photobook.sol.no/shared/album/2993384/kvanndalstind-08.07.11/1/5bbf3dc1d743a3d2ba5fdee5deb7a807

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar