2727 Mesola, 25. august:

Kjersti hadde forelska seg i en beskrivelse av ei rute i Arabba. Grad 4 C, og den skulle være både luftig utfordrende og litt skummel, så vi kjørte dit. Ruta var veldig lett tilgjengelig med start nær gondolen. Skikkelig tøff start rett opp berget, men så ble den enklere etterhvert. Over ryggen, og vi kom til ei hengebru. Så måtte vi ned i et skar, her tok vi matpause. Skodde på ene sida av ryggen, og nydelig sommervær på andre sida:) Vi fortsatte forbi noen ruiner fra krigens dager, og så forstatte ruta ned ryggen. Det var nok her løypa var litt skummel, det kiler mer i magen å måtte gå ned på slike luftige steder enn å klatre opp:) Vi kom til ned til flere ruiner, og bestemte oss for å få med oss den siste delen av ruta også, som skulle bestå av et tunellsystem, også fra krigens dager. Vi fikk en fin spasertur bortover ryggen med nydelig utsikt til det høyeste fjellet i området, Marmolada. Endelig kom vi til tunellene, og her var det godt vi hadde hodelykt. Fant greit løypa gjennom, og hadde oss en velfjortjent lengre pause i sola, før vi begynte på returen tilbake til gondolen. Dette ble en times spasertur i lett terreng under fjellmassivet vi hadde klatret over på tur bortover ryggen. Nydelig rute som var veldig variert og hadde alle ingredienser!