1632 Såtbakkollen, 17. september:

Etter en kjempekoselig kveld og ei rolig natt på nydelige Eiriksvollen i Sunndalen våkna vi til et fantastisk fint høstvær. Vi tok en rolig morgen på hytta mens vi venta på resten av gjengen som skulle komme fra Oppdal. Litt før elve kom Guri Anne, Raisa, Silje, Erik, Arild og Linda opp til oss på hytta. Gjengen måtte på befaring på hytta, men etterpå la vi ivei opp lia langs den T-merkede stien til Innerdalen. Det var virkelig varmt, og da vi kom opp på den første flata på ca 900 moh, tok vi oss en matpause. Videre gikk ferden bort til Bjørnhjellbekken. Her tok Linda og Arild en annen vei. De gikk opp mot Smørklimpen mens resten av gjengen fortsatte opp mot Såtbakkollen. Oppe på 1200 moh møtte vi den første nysnøen, og den skapte litt trøbbel for oss i ura, da det ble litt vanskelig å se hvor vi satte føttene. Men vi kom da til toppen tilslutt likevel, og her oppe var det virkelig nydelig! Fantastisk utsikt mot resten av Sunndalsfjella og Innerdalsfjella. Hoåsnebba, Store Trolla, Skarfjell og Storsalen for å nevne noen. Og sannelig så vi ikke Tustnastabban også:) Gjengen ville videre og snuse på eggen bort til Tåga, så vi fortsatte enda et stykke oppover. Vi gikk en tur bortover langs eggen også, luftig og fin var den:) Men da vi kom til hakket kom vi fram til at vi var for sent ute på dagen, og at snøen kom til å gi oss så mye bry, at vi likegodt begynte på tilbakeveien. Fantastisk fint å vandre på "taket" av Trollheimen bort til kanten av Såtbakkollen på vei ned igjen. Det var langt og bratt ned til bilen igjen, men med innlagt matpause i sola var det mest bare kos likevel:) Nydelig tur i nydelig landskap og nydelig vær! Etterpå dro vi til hytta til Guri Anne hvor Linda og Arild hadde forberedt for en deilig lammemlårmiddag med tilhørende sjokolademousse til dessert. Nam:)