1614 Trollhetta, 9. oktober:

Gratulerer med dagen mamma:)

På torsdagskvelden fikk jeg gledelig melding om at Siri kom hjem på høstferie til helga. Så da kalkulerte jeg med at jeg fikk selskap på den planlagte Trollhetta-turen. Og ganske riktig, hun ville gjerne bli med, selv om hun har vært mer på tur enn de fleste den siste tiden:) Vi starta tidlig for å utnytte dagslyset, og kom opp til Jølhaugen akkurat da sola begynte å farge terrenget. Vi sykla den første biten inn til Jøldalshytta, og litt videre. La fra oss syklene der stien over Trollhetta begynner stigningen opp mot Langfjellet. Lia opp til Langfjellet var ikke så bratt som den så ut til, og vi kunne snart nyte utsikten mot dagens mål: Trollhettamassivet. Etter en liten pause ved vann 1167, tok vi fatt på den siste bratta opp mot østtoppen, og plutselig var vi oppe. Her måtte jeg selvfølgelig ut på kanten og se ned i Litjhelvete, fikk også fin utsikt til de andre to toppene herfra. Fikk avlagt rapport til bursdagsbarnet, og de skulle akkurat til å begynne å gå opp mot Raudfjellet. Etter en matpause slapp vi oss ned i hakket mellom første og andre topp, og kløv opp på neste. Her er det bratt, og en får litt enkel og morsom klyving opp mot andre topp:) Her opp ble utsikten virkelig spennede! Til nå hadde vi jo stort sett bare hatt utsyn mot kjente trakter, med bla Rindhatten, Svarthetta, Bolmetrollhøtta og Resfjellet. Men nå åpnet det seg vidt utsyn mot fjell vi ikke ser fra verandaen på hytta også: Bla Snota, Neådalssnota, Bløhå og ville Innerdalsfjell! Nydelig:) Vi fortsatte turen ned i skaret mellom andre og tredje topp, og kunne i bratta opp her konstantere at turen var mye lettere enn vi hadde forestilt oss. På høyeste punkt er det virkelig steinørken, og her oppe blåste det litt. Vi fikk også melding om at vi var observert fra Raudfjellet:) Tror nok ikke det var oss de så, men arti likevel:) For det var endel andre folk ute på topptur idag også. Da vi så oss ferdig med å nyte utsikten byegynte vi på den lange turen ned mot Trollheimshytta. Her er det 1000 høydemeter bratt ned i ett jafs. Godt vi ikke skulle opp her:) Men nedturen kjentes også i beina på slutten. Vel nede på flatmark ble det en god runde i skogen for å kunne kryssa elva ned til Gråsjøen på et fornuftig vis. Og etter åtte og en halv time på tur (overraska over at det ikke tok lengre tid...) kom vi fram til Trollheimshytta. Her var det bare finne seg ei seng, litt mat og fyre opp, og etter hvert rant hytta full av andre fornøyde fjellvandrere:)