1142 Skarven, 15.april:

I løpet av natta fikk jeg en melding med spørsmål om jeg ville være med på tur idag, så jeg tok kontakt med Even for å høre hva som egentlig var planen. Han var da på Vean, på vei til Tømmervågen. Så skulle jeg være med hadde jeg ti minutter på å pakke. Og ikke visste han hvor de skulle, så jeg ble like godt med for å finne det ut:) Vi plukka opp Geir i Kristiansund, og etterhvert ble det bestemt at vi skulle til Isfjorden. Så ble det litt lengre kjøring enn jeg hadde tenkt, jeg skal jo til Stavanger kl 05:00 i morratidlig... Men det skulle vise seg å være verdt det! På ferga mellom Sølsnes og Åfarnes møtte vi resten av gjengen: Erlend, Just og Espen. De hadde Søre Klauva som mål, siden Espen hadde vært på Kirketaket igår. Jeg var en smule skeptisk, siden de skulle kjøre ned en rute som lå langt over mine begernsninger, men det var jo flere ruter ned fra fjellet. Det var mye folk på parkeringsplassen, og i det nydelige bar-over-kropp-været som var ble det nesten køtendenser  opp mot det første "krysset" til Kirketaket. Etter vi passerte det så vi lite folk:) Etter en liten stund kom vi opp på Loftskarsetra, hvor det var tydelig at Dagmar hadde herjet. Her sto seterbua på skeiva... Vi fortsatte oppover lia, nå over tregrensa, i Geir sitt fantastisk fine tempo. Nå begynte vi å se det fantastiske terrenget rundt oss, med Vengedalen, Isfjorden og Trolltindane for å nevne noe. Det er nydelig her! Det ble mange små pauser for å nyte sola og utsikten:) Etterhvert kom vi opp i skaret mellom Søre Kleiva og Skarven, og her var plana å ta en matbit. Jeg fant ut at jeg bare skulle fortsette mot Sakarven istedet for å bli med guttene videre, for her så jeg hele nedkjøringen, og den så fantastisk fin ut for min del. Ikke for bratt, og med jevne fine snøforhold hele veien, på tørr fin styresnø i solsida. Den slakere nedfarten fra Søre Kleiva gikk i skyggesiden, så der visste vi jo ingenting om snøforholdene, jeg var redd det kunne være hardt. Så da tok jeg farvel med guttene, og rusla rolig opp mot toppen. Jeg fant ut jeg hadde god tid, selv om jeg bruker laaaaang tid ned, de skulle jo gå 200 høydemeter mer enn meg. Så her var det tid til å nyte! Det var en eventyrlig fin dag! Men etterhvert tok jeg fatt på nedturen. Litt forsiktig og tafatt i starten som vanlig, og så gikk det bedre etterhvert. Og føret var jo upåklagelig! Det var både lett og jevnt. Men det var langt ned til setra! Jeg var helt ferdig  låra da jeg kom ned hit, men det ante meg at guttene var i hælene på meg, så jeg fortsatte bare ned  mot bilen. Jeg bruker jo en god del lengre tid en de ekstremkjørerne:) Og ganske riktig, like etter jeg km ned til parkeringa dukka de opp, med det ene gliset bredere enn det andre! De var også storfornøyd med nedkjøringen de hadde hatt i en bratt renne ned fra Søre Kleiva. Even var den eneste som kanskje ikke var helt fornøyd med føret, han hadde tatt ruta som gikk i skyggen, og hadde fått hardt føre med drevbårer det første stykket ned fra toppen. Men også han fikk nydelig føre store deler av turen, for lengere nede var samme føre som vi andre hadde hatt. Jeg er utrolig glad jeg slengte meg med på denne turen, den var knallbra! Det var fint og endelig fp sjekket ut Isfjorden på vinteren også:) I'll be back!

Se bilder:
http://eurofoto.no/shared/album/3181962/skarven-15.04.12/1/9da557c7b331111c940c3fe5ca72e967

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar