492 Storhatten og 511 Nonsfjellet, 13. april:

Endelig kom påskeværet for fullt og vi fikk en hel dag med strålende sol:) Siri tok turen utover til Foldfjorden, og vi ville prøve tungt utstyr igjen. Det var snakk om både Skarven, Ruten og Steingeita, men vi fant ut at målet var ikke så viktig idag, idag var hovedsaken å kose seg lenge ute:) Vi hadde jo mange pauser å ta igjen fra Skarven-turen:) Dermed kjørte vi til nærmeste bakke, og starta ved Grønningen på turen opp til skihytta. Det var nydelig både på Nersetra og på skihytta idag, og på verandaen på skihytta satt det to damer i solveggen. Vi tok også en lang pause her, før vi begav oss videre mot fjellet. Vi spekulerte litt i Ertvågsfjellet, men etterhvert som vi kom bortover lia fant vi ut at det ville bli en kronglete hjemvei, med litt opp og ned. Så da skar vi likegodt opp på nærmeste topp, som var Storhatten. Vel over skoggrensa var det fantastisk flott, med god utsikt både til Tustnastabbene, Aure og utover havet mot Smøla:) For en deilig dag! Vi fortsatte videre mot Nonsfjellet når vi først var her oppe, og det var like før Siri ville ha oss til å gå til Hostegga også, hun har jo snart vært på hele tinderekka bortover. Men vi tok av fellene og starta på nedturen. Det var hardt føre på fjellet, men vi kom jo raskt ned i sida på fint, godt slushføre. Vi slet litt med tett skog på den første etappen ned til skihytta, men på noen mellompartier gikk det strålende fint:) Nede på skihytta hadde vi nå hele verandaen for oss selv, så vi hadde nok en lang matpause her. Ispedd litt lokal flyhistorie og geografi, og varmt, fint fregnevær. Men tilslutt fant vi ut at det var på tide å dra hjem, og siste bakkene ned mot Nersetra gikk mye bedre enn det første stykket, for her er det jo ryddet løype. Og da vi kom ned til Nersetra var det bare helt herlig! Jeg og Siri var skjønt enig om at vi to bare kunne gått opp og rent ned der hele dagen for å øve oss på nedoverturen. Det var fantastisk føre, og Siri slo den ene telemarksvingen etter den andre:) Kanllfin vårskitur:)