1262 Møysalen 21. juli:

Tirsdag brukte jeg til å kjøre fra Reine til Hennes på Hinnøya. Underveis var jeg bla nedom Henningsvær for å henge med orntli fjellbomser:) Da jeg kjørte langs Lofast kunne jeg hele tiden se Møysalen, selv om den hadde litt skyer rundt seg på Hennes-sida. Møtte resten av gjengen som skulle på tur på Hennes, vi var 17 stk og to guider. Vi ble kjørt med båt inn Lonkanfjorden, og da fikk vi såvidt et glimt av Møyene gjennom skodda. Vi starta opp langs det gamle jernbanesporet i sol og full sommer. Kom etterhvert opp i Memuruskardet, hvor vi hadde matpause, og nå begynte vi å kjenne at det var kveld, det ble kjøligere. Vi fortsatte opp til den nedre breen. Det var veldig greit å gå her, men utrolig bratt opp den siste snørenna opp til ryggen. Nå kom vi opp i skodda, så hele den spennede, luftige og krevende ryggen fikk vi ikke sett så mye av. Det er fin sti, så det er nok ikke noe problem å gå her på egenhånd i fint vær. Det er også et par punkter hvor det er lagt ut kjetting. Plutselig var vi oppe ved den øvre breen, og det var da humøret virkelig begynte å stige. Vi så antydning til blå himmel over oss, og vi kunne ane at vi var i øvre laget av skodda. Vi bandt oss inn i taulag og kunne etterhvert gå opp i sola! Det var virkelig stilig å passere Møyene som stakk såvidt opp av skodda, og av og til få et glimt av Nordtoppen, når skodda slapp. Vel oppe ble det masse bildeknipsing, og et nytt måltid i midnattsola, før vi begnte å kjenne minusgradene såpass at vi bare var nødt til å begynne på hjemturen. Fantastisk opplevelse!