1834 Jiehkkevarri og 1668 Holmbukttind, 25. juli:

Møtte resten av gjengen som skulle på tur ved brua i Tromsø. Vi var 7 stk, men det var bare Espen fra MSMG, Kristin fra Batnfjorden/Tromsø, Stig fra Kirkenes/Tromsø og jeg som kom oss helt til toppen. Vi starta i reine sydentemperaturen i Holmbukta, og karra oss opp gjennom den lause urda opp til 900 moh. Her hadde vi vår første matpause, før vi fortsatte turen videre opp mot Holmbukttind, nå på snø. Hadde for en gangs skyld god hjelp av staver i dag. I rolig tempo vant vi fort høyde opp gjennom snørenna, og opp på ryggen mot Holmbukttind. Her fikk vi se bort på dagens mål: Jiehkkevarri-platået, og ruta dit bort. Selve platået er ikke veldig imponerende, sånn sett er Holmbukttind mye mer spennende, men veien bort til platået, over breen, så jo spennende ut. Og for ikke å snakke om utsikten til området rundt, med spisse tinder og breer overalt. Paret fra Nordfjord gav seg da vi kom opp på denne ryggen, ruta videre opp på Holmbukttind så nok litt for spennende ut. Holmbukttind ble besteget av oss andre, før vi fortsatte noen høydemeter ned igjen, og bort til breen. Herfra gikk vi i taulag bort til platået. Snøen var fin å gå på, ikke for løs, men heller ikke så glatt at vi hadde behov for stegjern. Vel oppe på platået, på taket av Troms, tok vi nok en matpause, mens sola jaga skyene bort, og vi virkelig fikk finvær:) Turen ned igjen var lang, men det gikk heldigvis unna ned til 900 moh, da vi bare kunne sette utfor og skli ned på skoene, måtte bare stake litt av og til:) Snubla oss ned den lause ura, før vi kjørte tilbake til byen. Her det ble en kjapp dusj, før jeg og Kristin gikk ut for litt god mat og drikke:)