1439 Kirketaket, 25. april:

Asgeir og Edvard hadde planlagt tur til Kirketaket, og jeg var så heldig at jeg fikk være med som kjentmann:) Vi starta tidlig fra Aure, og i halv tolvtida starta vi fra Øvre Kavli i strålende sol og blå himmel. Opp gjennom skogen måtte vi av med skia et par ganger for å passere noen barflekker, men etter at vi begynte på stigningen opp mot Steinberget var det godt med snø. Det er bratt opp til Steinberget, men omsider kom vi da opp på ryggen, og her måtte vi ha en matpause. Og selv om sola forsvant er det nydelig utsikt over Isfjorden og Vengedalen herfra:) Etterpå bars det videre over det ganske flate Steinberget, mens selve Kirketaket kom nærmere og nærmere. Det er en imponerende flanke! I sikksakk gikk det oppover på kanten av vestflanken, og brattere og brattere ble det. På toppen var det faktisk litt vanskelig å komme seg opp siden det ble litt vel bakglatt. Men plutselig var vi på toppen og her ble vi overrasket over hvor smal toppeggen egentlig er! På baksiden er det virkelig rett i avgrunnen! Så her gjaldt det å holde seg på riktig side av toppvarden! Skavlene hang langt ut over kanten på baksiden. Etter litt mat og god hvile på toppen var det nedturen som stod for tur. Det var alt for bratt det første stykket ned fra toppen for min del, og over hele flanken var det frosne gamle spor, så føret var også heller rufsete. Det ble til at jeg måtte ta skiene på sekken, og rusle ned noen høydemeter. Etterhvert gikk føret over til våt snø, og da gikk det bedre med ski på beina:) Men 1000 høydemeter nedover i en smell var litt i meste laget! Lårene mine er sint på meg! Etter langt om lenge kom da også jeg ned til Kavlisetra, og vi kunne stake oss ut dalen på sugende vått føre. På fine løyper skled vi ned gjennom skogen, og plutselig var vi nede ved bilen igjen. Jeg er glad jeg skulka skolen og ble med på dette:)

Se bilder:
http://eurofoto.no/shared/album/3182538/kirketaket-25.04.12/1/de4e3fb20512545ba3b0f7abafc6e000

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar