1522 Trollhetta, 29. april:

Værmeldingen meldte en heller rufsete lørdag, og en fantastisk søndag, så etter et par dager på Jøsøya brukte vi lørdagen på å forflytte oss til Resdalen. Mamma og pappa var kommet dit på fredagskvelden. Det var sol da vi kom oppover i tretida, men det gikk fort over og det ble skikkelig ruskevær med vind og snøbyger. Da er det godt å sitte inne på hytta og kose seg med god mat og trivelig selskap:) Men på søndag slo heldigvis værmeldinga også til! Det var ikke en sky på himmelen, og bare en liten bris inninmellom, så klokka ti starta jeg og Edvard fra Børtne med sekken full av brødskiver. Vi fikk litt hardt og ekkelt føre opp til Raudfjelltjønna, men her begynte det å bli tørrere snø, så nå satt skia litt bedre. Vel oppe i skaret ble det en god matpause, og her var det bare å skrape av klisteret, for nå var vi kommet så høyt at det var skikkelig klabbeføre. Så fra Storrindvatnet og opp ble det til at vi brukte feller. Sola varma godt, og vinden ble mer og mer fraværende oppover fjellet. Vi rusla opp gjennom den lange dalen, og oppe ved den siste bratte bakken fant vi oss en ny barflekk, og tok oss litt mere mat. Her oppe traff vi på mange andre som også var ute på tur idag. Trollhetta er en vedlig populær topp! Så brøt vi oss på de siste 300 høydemeterene til toppen, og det gikk egentlig lettere enn vi hadde trodd. Plutselig flatet det ut foran oss, og vi kunne se varden. Det må være toppen av lykke å kunne stå oppe på over 1500 meter etter å ha slitt seg opp 1000 høydemeter, og kjenne at sola varmer i ansiktet mens det er helt blikkstille, og ingenting hindrer utsikten i klarværet. Eventyrlig! Vi ble lenge på toppen, og fikk sett både Litjhelvete og sommerruta videre, i tillegg til mye av Trollheimen. Det ble også tid til litt mat ved varden før vi plukka av fellene og vendte nesen ned igjen. Det var et fantastisk føre å renne ned på! Fem centimeter nysnø oppå skare, jeg storkosa meg hele veien ned til Raudfjellvatnet! Vi hadde appelsinpause i Skaret, og kjekspause ved Raudfjellvatnet. Nede ved Raudfjellvatnet begynte fjellene å få det varme kveldslyset: Nydelig:) Siste biten ned langs veien var litt ekkelt, for her hadde det allerede blitt så kaldt at det var blitt hardt igjen, men vi kom da ned tilslutt. Og da bars det rett på hytta til ferdig grillmat og øl. Luksus:) Årets vårskiturmål er nådd! Og hvilken drømmedag!

Se bilder:

2 kommentarer:

  1. Hei:) Mange flotte turer du har vert på!! Gleder meg å sjå at det finnes likesinna som bare digger friluftsliv!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager at jeg er litt sein å kommentere tilbake, jeg har farta så mye rundt i sommer (stort sett i Nord-Norge) at jeg har vært treig å oppdatere bloggen. Tusen takk for positiv tilbakemelding:) Det å være ute er virkelig livet, og det tenger ikke engang å være krevende eller vanskelig for at det skal være fantastisk bra! Jeg tok meg den frihet å slå deg opp på Face, og ser at du er minst like ivrig som meg! Som du sier: det er godt å se at det finnes flere av oss :)

      Slett