896 Skarven, 10. april:


Endelig har Edvard også fri, og været var meldt nydelig. Dermed fikk vi med oss Asgeir og Siri på en topptur på Tustna. Skarven har vært vinterens mål siden Edvard kjøpte seg nytt randoneeutstyr, og endelig fikk vi en ekstra sjanse. Det har jo snødd uante mengder ute ved kysten av nordmøre i de siste ukene. Sola forsvant allerede mens vi var på vei utover, men skydekket var høyt, og temperaturen var fin. Vi starta ved Myrvang, her møtte vi en til som hadde fått på seg skia og det var godt oppgått spor oppover lia. Vi vant fort høydemeter, og plutselig var vi ute av skogen og tett inntil fjellet. Her tok vi en liten matbit før vi begav oss opp i høyden. I kryss og tvers opp fjellsida gikk sporet, så her fikk vi fin og varierende utsikt. Vekslende mot Kristiansund, innover Vinjefjorden, og over mot Smøla når vi nærmet oss toppen. Vi fikk en liten snøbyge på vei opp, men den gav seg heldigvis raskt:) Vel oppe fikk vi se et nyyyyyyydelig blått lys ut mot storhavet:) Det var litt vind her oppe, men i ly av varden fikk vi da tatt av fellene og kledd på oss litt før vi startet på den lange nedturen... Huff som jeg grudde meg:( Guttene satte utfor og storkoste seg, mens jeg og Siri tok det veeeldig rolig øverst i det bratteste partiet. Jeg seilte forbi en person som var på tur oppover, og fikk tilfeldigvis se at det var Dag, så da måtte jeg slå av et par ord. Etterhvert som det ble litt mindre bratt, og snøen var litt mykere ble føret upåklagelig, og til og med jeg fikk til noen fine svinger til et stort smil. Jeg nådde igjen Siri, men guttene så vi ikke noe til. Jeg og Siri tok det i rolig tempo nedover, og Siri fikk til mange fine telemarksvinger på tur ned mot skogen. I skogen ble det litt sugende føre, og av og til litt vel tett mellom trærne, men vi kom da helskinna ned til bilen tilslutt:) Knallfin topptur!

Se bilder:
http://eurofoto.no/shared/album/3176524/skarven-10.04.12/1/0377ee652b71d64cf112f3f6279e3527

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar