Sørfugløya-Bolga, 1. juli:

Det var faktisk overskya på formiddagen, men Mari og Guri Anne satte likevel kursen for det høyeste fjellet på øya. Jeg ble igjen i båten, og sykla/gikk en liten tur på svabergene istedet. Men de var ikke så lenge borte, for da de kom et stykke opp i lia hadde de møtte et skilt som begrenset ferdselen i lundefuglens hekketid. Derfor var de bare en tur opp i det første skaret. Men det var visst fin utsikt herifra også. Etter en liten lunch starta vi mot det neste målet, som ble Bolga. Mari skal reise hjem i morra, og her var det hurtigbåtforbindelse. Jeg hadde også sett meg ut denne øya da jeg sto på toppen av Rødøyløva og kikka nordover i fjor sommer, og det var veldig lenge siden Guri Anne hadde vært der. Vi fikk ikke vind idag heller, så underveis ble vi instruert i knuter og kart:) Skydekket forsvant utover dagen, og da vi nærma oss Bolga måtte vi lette på antrekket. Vel fremme ble det grilling på kaia, grillmester Guri Anne har virkelig funnet oppskriften på en mør indrefilet av svin:) Og siden det var Mari sin siste dag brydde vi oss ikke om klokka, og la ut på en rekognoseringsfjelltur rundt midnatt. Jeg ble med å sykla så langt veien gikk, å så videre opp på ryggen. Min første tur i "høyden" på veldig lenge, og jeg ble rent så salig der jeg satt i molteblomstene og nøt utsikten over alle holmene og Lofotveggen. Guri Anne og Mari fortsatte mot den høyeste toppen, Bolgtind, mens jeg ble sittende en god stund og nyte, før jeg ruslet ned til sykkelen og trillet tilbake til båten. Det ble seint før de andre kom tilbake, og de hadde visst hatt en variert og fin tur, med både litt klyving og fantastisk utsikt.

Se bilder:
http://eurofoto.no/shared/album/3221851/sorfugloya-bolga-01.07.12/1/635ef9e6ed89d1582f6657369891ce2a

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar