Træna - Vega, 7. juli:

Guri Anne var fornuftig og tok en tidlig kveld igår, mens noen andre (nevner ikke navn :p ) heller tok en tidlig morgen... Men uansett, vi kom oss opp i rett tid for vi hadde en lang dag med seiling foran oss. Planen var å nå Vega iløpet av dagen, for så å få en kort etappe inn til Brønnøysund siste dag. Ferden starta med at vi ble borda før vi rakk å forlate havnebassenget. Her skulle det promillekontrolleres. Fantastisk tiltak her ute, der alle faktisk må komme med båt! Det er godt at det å kjøre båt i fylla ikke blir akseptert! Siden vår fornuftige skipper gikk tidlig hjem gikk jo det fint, og guttene fra Kystvakta var egentlig mest opptatt av Raisa:) Vel ute av havna heiste vi seil med det samme, og fikk virkelig tommelen opp av møtende båter, for her var det knallfine seilforhold! Med to rev i storseilet, fokka oppe, strålende sol, kuling og fire meter bølger på Trænfjorden gikk det unna! Skippern kom til tider med glade utrop når vi nærmet oss 10 knop og faktisk fikk surf! Arti:) Ute i havet var det morro at det gikk så fort, men med et utrenet mannskap ombord måtte vi få ned fokka før vi kom innaskjærs. Jeg fikk jobben med å gå ut på dekk. Det var mildt sagt spennende for en stakkars landkrabbe å kravle ut der med sele, for å ta ned seilet mens sjøen slo over meg, men det gikk jo fint:) Innaskjærs presterte vi å fosse forbi et skilt med "sakte fart, 5 knop!". Vi hadde fremdeles 7 knops fart selv etter å ha tatt ned fokka:) Vår erfarne skipper har uttalt at dette var tidenes seilas, og jeg som ikke har noe å sammenlikne med er bare veldig takknemmelig for at jeg var så heldig å få med meg dette så tidlig i min seilerkarriere:)

Se bilder:
http://eurofoto.no/shared/album/3227896/trana-vega-07.07.12/1/9cf73b4484ce2ca69d4e602042a90b52

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar