Storerikvollen, 1. mars:

Det regnet fortsatt da vi våknet, men ikke så mye som igår. Elisabet pakket sammen og forlot oss, hun skulle gå ned til Ås idag. Tusen takk for turen Elisabet:) Litt senere var også vi andre klar for å starte turen til Storerikvollen, og nå var det faktisk oppholds! Vi kunne også se Fongen ruve på andre sida av Ramsjøen. Det er en nydelig beliggenhet på Ramsjøhytta, og jeg håper TT går for å oppdatere alle bygningene her. Jeg må jo tilbake ved en senere anledning for å få med meg toppen av Fongen:) Da vi kom over høyden og endelig fikk se innover mot fjellene i Sylane lå de faktisk og badet i sol! Gjett om humøret steg til nye høyder! Vi susa nedover mot elva i Skarpdalen, og oppdaga at jerven hadde kryssa nedover sida frem og tilbake iløpet av natta. Elva var faktisk åpen, men heldigvis fant vi en bro litt lenger oppe. Og nå begynte det å regne igjen... Dalen forbi Sånkåkleppen var ikke veldig spennede, men vi fikk iallefall god utsikt til fjellene vi passerte i alt det hvite igår:) Og etterhvert åpnet landskapet seg ut mot Essandsjøen, og vi kunne ane Sylmassivet ruve oppe i skylaget. Vi hadde til tider gjennomslagsføre, å det var alt annet enn lett å gå først i sporet. Da vi nærmet oss Storerikvollen slo regnet om til snø. Vi kom oss akkurat fram på vollen før det begynte å klabbe alt for mye med klister. Her kom vi til ei nydelig selvbetjeneingshytte ved siden av den store hytta som brukes når det er betjent. To etajer med oppholdsrom og soverom, og vi la beslag på andreetasjen med sofakroken. Været endret seg mye på kort tid, og da jeg gikk ut for å grave fram vannhullet etter å ha tent opp måtte jeg på med fokkbrillene for å se godt i snøføyka. Og nå var det blitt minusgrader og klabb! Men det er kanskje like greit når en skal bære vannbøtter på ski:) Kvelden ble veldig koselig, og vi var spente på om vi kom til å få besøk dagen etter i dette været. Vi måtte jo ta en hviledag på Storerikvollen for å vente på damene som skulle være med siste del av turen. Og vi hadde jo ikke snakka med omverdnen siden vi forlot Schulzhytta, så vi var litt spent på om de hadde endret planene eller ikke. Ellers var jeg heldig og fikk nye strikk under gamasjene, siden Guri skulle bytte strikk på sine.