161 Gulberget, 14. august:

Men selv om Nordnorgeferien er over, vil jeg ikke helt slippe feriefølelsen enda. Monica kom til Trondheim i går, og hun skal være her så lenge at vi fant ut at vi godt kunne ta oss noen dager i bilen, ja rett og slett ta en roadtrip. Valget falt på Nordmøre, og plana var å prøve å få med seg Atlanterhavsveien og Trollstigen. Etter gode råd fra pappa og Guri Anne inkluderete vi fort Aursjøvegen med i planen, siden den egentlig slår Trollstigen ned i støvlene:) Vi starta altså mandag ettermiddag, og fikk med oss Atlanterhavsveien og et veldig trivelig kaffebesøk hos Åsgeir, før vi  tilslutt campa like ved den nydelige Farstadsanda. Dagen etter fikk sola etterhvert god fart på havskodda, mens vi tok den lange veien til Raneset rett utenfor Molde. Det vil si at vi først tok turen ut til Bud, og her fikk vi se Gulberget der det troner over den lille bygda;) Vi måtte opp dit. Jeg sykla hele veien opp til vannverket, og da var det ikke mange høydemeterene igjen til toppen. Det var likevel bratt, og på toppen fikk vi nydelig utsikt ut over Bud, og til Bjørnsund og Aukra. Vi ble lenge på toppen i finværet:) Etterpå kjørte vi den lange veien (ytre) til Molde, hvor vi fikk oss litt shopping, kaffe og kjøpte grillmat. Den tok vi med oss og kjørte over Bolsøya og havna etterhvert på et nydelig sted ytterst på Raneset hvor vi campet for natten. Det ble en nydelig kveld i solnedgangen:) Dagen etter tok vi ferga over og stakk innom Åndalsnes og fikk oss kaffe før vi tok fatt på Trollstigen. Den er jo virkelig fotogen! Og for noen fine fjell den omgir seg med! Da vi var fornøyde med inntrykkene her dro vi ned igjen til Åndalsnes og fikk oss middag, før vi tok fatt på det store spenningsmomentet, Eikesdalen og Aursjøveien. Eikesdalen med sine høye tinder på hver side er virkelig imponerende, og Mardølafossen tar jo pusten fra en! Heldigvis var det mye vannføring da vi for forbi:) Innerst i dalen var det bare å gi seg i kast med den gamle anleggsveien som stiger 900 høydemeter opp på kort tid, og med den fancy tunellen hvor du kommer ut av fjellet rett over der du kjørte inn! Her var det utsikt gitt! Og så måtte en bare overse at autovernet stort sett lå veltet ut neodover fjellsiden, og krysse fingrene for at en ikke møtte noen. Det gikk helt fint, og på toppen tok vi en rusletur ut til utsiktspunktet over Aurstaupet. Luftig! Anleggsveien krongler seg videre over fjellet i seks mil før det begynner å gå nedover. Og det er minst like bratt og luftig i alle svingene ned til Litjdalen i Sunndalen! Vel fremme på Sunndalsøra fant vi ut at det var greit å campe ved elva, på en plass som hadde do og litt andre ordnede forhold, beregnet på laksefiskere. Her var det kort vei til puben:) Og vi dit! Og siden det var heller skralt med gjester så tidlig på en onsdagskveld fikk vi Arvid til å ta seg en tur også. Det ble da rett så lystig utover, og vi ble kjent med andre innfødte. Det bars på nachspill, og noen (jeg nevner ikke navn :p) kom seg ikke tilbake til teltet før i åttetiden på morraskvisten. Arti var det iallefall! Torsdagen starta vi med en rolig frokost ved gapahuken, før vi etterhvert pakka sammen sakene og kjørte til Oppdal. Her venta Lotte med deilig lunch til oss, og dagen ble tilbrakt med å slumre og slarve på verandaen:) Taco fikk vi også, siden det sto på bursdagsmenyen til Marcus som feira med stor stemning:) På kvelden satte vi kursen tilbake til Trondheim. En trenger virkelig ikke dra langt for å ha en utrolig fantastisk ferie!